StoryEditorOCM
ArhivOTIŠAO ZADNJI LOKALNI VLAK IZ PLOČA

Kraj tradicije duge 128 godina

Piše PSD.
24. travnja 2014. - 13:00
„Sramota, ukidaju nam vlakove nakon 128 godina duge tradicije, a dovode nam „ćumurušu“. Neka ukinu narod i Neretvu. Sve ovo je negdje drugdje planirano“, rekla je Iva Jurković, jedna od posljednjih putnica vlakom na relaciji Ploče-Metković.Zadnji lokalni vlak iz Ploča prema Metkoviću otišao je u srijedu u 14 sati i 20 minuta, a vozio ga je Hrvoje Raguž. Od četvrtka putnike će prevoziti autobusi. Nakon što je polovicom prosinca prošle godine iz Ploča otišao zadnji putnički vlak, Dubrovačko-neretvanska županija, što se tiče putničkog prijevoza željeznicom, odsječena je od ostatka zemlje. Izazvalo je to nemalo nezadovoljstvo željezničara.Autobusi voze zbog menadžera?„U dolini Neretve željeznica je više o jednoga stoljeća neprekidno prevozila ljude, preživjela razne ratove i vladare, ali izgleda da su joj ovi današnji vladari konačno došli glave. Nakon ovakve odluke, ukidaju se radna mjesta blagajnika i konduktera, a karte će prodavat vozač autobusa. Zašto uopće ti autobusi voze kad nemaju više nikakve dodirne točke sa željeznicom? Vjerojatno radi menadžera i direktora, jer kako su počeli, jedino zbog njih postoji ova tvrtka i zove se željeznica, a autobusi voze putnike. Prema ugovoru o uslugama od općeg gospodarskog interesa u javnom željezničkom prijevozu u Republici Hrvatskoj za 2014 godinu će RH nadoknaditi razliku između stvarnih prihoda i troškova tvrtci HŽ Putnički prijevoz d.o.o. u iznosu od preko 504 milijuna kuna. Ta razlika za našu prugu je matematički izračunato niti 0,5 posto od ovog iznosa, odnosno skoro beznačajno kad se gledaju druge pruge, a samo se u ovoj županiji u potpunosti ukidaju vlakovi za prijevoz putnika. To najbolje pokazuje odnos države i ove vlasti prema ovoj županiji. Kako objasniti da jedan brzi vlak putuje na relaciji Zagreb-Sisak-Banjaluka-Sarajevo-Mostar-Čapljina, i ne produžava za Ploče. Taj vlak je do ukidanja u sezoni u Ploče dovozio nekad i više od dvjesto putnika većinom turista. Državni proračun iz kojeg se isplaćuje ova razlika puni se i u našoj županiji, a jedino ćemo mi ostat bez prijevoza željeznicom. Poručio bih resornome ministru da pogleda kameni spomenik ispred kolodvorske zgrade u Metkoviću, postavljen u čast 100 godina od dolaska prvoga vlaka u ovaj kraj. Na tom kamenu između, ostalog piše:"Od tada ovaj kraj korača velikim koracima naprijed"! A vi ministre, kažite, što bi mi na tom istom kamenu trebali za vas napisat?“, upitao je sindikalist Mario Cigić.Vrlo mali broj putnikaIz Ministarstva pomorstva prometa i infrastrukture sasvim drugačije gledaju na ovu situaciju. Riječ je o promjenama u cilju provođenja Programa restrukturiranja i daljnje racionalizacije poslovanja od 24. travnja ove godine, koje obuhvaćaju deset posto opsega prijevozne usluge. „U cilju racionalizacije poslovanja putnici će na relacijama Banova Jaruga – Daruvar i obratno, Ploče – Metković i obratno, te Strizivojna – Vrpolje – Slavonski Šamac i obratno prevoziti autobusima. Promjene se odnose na vlakove s vrlo malim brojem putnika i znatnom negativnom razlikom između prihoda i troškova“, poručili su iz Ministarstva.„Na relaciji Ploče-Metković, trošak vlaka godišnje prelazi tri milijuna kuna (uključuje troškove trase, goriva, održavanja, čišćenja, amortizacije, tehničkog pregleda vagona, manevre, vlakopratnog i strojnog osoblja), a trošak autobusa iznosi oko 360 tisuća kuna. Na toj se relaciji prosječno radnim danom prevozi 14 putnika, jednako toliko i subotom, a nedjeljom se prosječno prevozi 7 putnika. Jednosmjerna karta stoji 14,30 kuna, a povratna 28,60 kuna. Subvencija po putniku na relaciji Metković– Ploče iznosi 560 kuna.HŽ Putnički prijevoz ovim će izmjenama dodatno smanjiti troškove za oko 80 milijuna kuna. Ostale mjere racionalizacije poslovanja uključuju neisplatu regresa, božićnice i uskrsnice u 2013. i 2014., čime su ostvarene uštede veće od 10 milijuna kuna, a smanjene su plaće i ostali troškovi zaposlenika čime su ostvarene uštede od dodatnih 20 milijuna kuna“, stoji u odgovoru Ministarstva.tekst i foto: Ante Šunjić
20. travanj 2024 01:30